16 روز... به افشای راز نهان شده باقی است

16 روز... به افشای راز نهان شده باقی است

شنبه دوم ذی الحجه سال 10 هجری قمری، 14 اسفند سال 10 هجری شمسی، دوم مارس سال 632 میلادی

 

در هشتمین روز ، کاروان حجة الوداع که به "قُدَید" رسیده است، در آنجا توقف می کند.امیر مومنان علی(ع) و همراهان او-که به فرمان پیامبر(ص) برای دعوت به حق و جمع آوری زکات و جِزیه(1) به نَجران و یمن رفته اند-هم اینک با همراهان خود به سمت مکه ره می سپارند.

 

نجران-که منطقه ای مسیحی نشین در مرز یمن و حجاز است-خود حکایتی در فضیلت خاندان وحی در خاطره دارد.چند ماه پیش، هیئت نمایندگی مسیحیان نجران،مرکب از شصب تن از برگزیدگان این قوم در پاسخ به ندای پیامبر(ص)- که آنهارا به قبول اسلام دعوت کرده بود-وارد مدینه شدند و وقایع و گفت و گو های بسیاری بین آنها و آخرین فرستاده خدا پیش آمد. سرانجام رهبران مسیحی نجران از قبول اسلام سرباز زدند و حاضر به پرداخت جزیه نشدند.

 

رسول خدا(ص) ایشان را به مباهله فرا خواندند.بدین سان که از هر یک از دو طرف، برگزیده ترین ها، در نقطه ای خارج از مدینه به نفرین برخیزند تا خداوند دروغگویان را از رحمت خویش دور سازد و بر آنان عذاب فرو فرستد.

 

قرآن چنین می فرماید:

 

"فَقُل تَعالوا نَدعُ ابناءَ نا و ابناءَکم و نساءَنا و نساءِکُم و انفُسَنا و انفُسَکُم ثُمٌَ نبتهِل فَنَجعَل اللهِ علی الکاذِبین" (آل عمران / 61)

 

"پس بگو:بیایید- حاضر شویم-تا پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و خودمان و خودتان را فرا بخوانیم.سپس دعاکنیم تا خداوند دروغگویان را به لعنت( و مجازات) خویش گرفتار سازد"

 

لحظات مباهله فرا رسید و دیدگان حیرت زده مسیحیان سیمای مطمئن و آرام پیامبر(ص) را مشاهده کردند که قدم به میدان مباهله می گذارد. در حالی که کودکی را در آغوش دارد و دست گلبوته ای دیگر را در دست می فشرد. بانویی در پس حضرتش حرکت می کند و در پشت سر آنها شوی افتخار آفرین این بانو، چهره آشنای عبادت و رزم، گام بر می دارد.به راستی، پیامبر(ص) تا چه اندازه به دعوت و دعای خود اعتقاد دارد که عزیزترین کسان خود را به وادی بلا و خطر آورده است؟

 

... چنین بود که گروهی از نجرانیان مسلمان شدند و بقیه از بیم هلاک شدن،  جزیه دادن را پذیرفتند و از درِ صلح در آمدند و شاه مردان به گواهی همین آیه به " نفس پیامبر و جان رسول خدا" شهرت یافت.(2)

 

پاورقی:

 

1-مالیاتی که مسیحیان و یهودیان به حکومت اسلامی می پردازند تا حکومت اسلامی در برابر دشمنان از آنان محافظت کند و امنیت ایشان را تامین نماید.

 

2-بحارالانوار / ج 25/ ص 223 و برخی از مدارک معتبر اهل تسنن: صحیح مسلم/ باب فضائل الصحابه . صحیح ترمذی / ج 2 / ص 300. مسند احمد / ج 1 / ص 185





:: موضوعات مرتبط: 23 روز با غدیر , ,
:: برچسب‌ها: کتاب , دانلود , 23 روز تا غدیر , , مذهبی , ظهور , 18 روز , , , به روز خبر بزرگ باقی است , غیبت , امام زمان , (عج) , فردا , کتاب الکترونیکی , دکتر عدنان درخشانبه روز شیث , یوشع , شمعون , , , و اوصیا الهی باقی است ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : فردا
تاریخ : دو شنبه 5 / 7 / 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: